Idén is nagy sikert aratott a Múzeumok éjszakája a Kodály Intézetben és a Liszt Múzeumban

2025. június 23.

A Zeneakadémia két intézményében sok százan vettek részt a színes programokon, amelyek között a koncertek mellett foglalkozások és vezetett túrák is szerepeltek.

A budapesti Liszt Múzeumba közel 500 látogató érkezett az este folyamán, három koncert, hat idegenvezetés (ebből három angol nyelvű) várta őket, és megismerkedhettek a 19. századi divattal is, hiszen a tárlatvezetők közül szinte folyamatosan korabeli ruhát viselt valaki.

Sok gyermek is részt vett az eseményen, nemcsak a nekik szervezett foglalkozásokon, de a tárlatvezetéseken és a koncerteken is. A kifejezetten számukra rendezett programok között volt megismerkedés korabeli tárgyakkal, a múzeumi korhű ruhák felpróbálása, az Era Nova Kamarazenekar zenészeivel hangszersimogató, emellett közösen zenélhettek a úgynevezett boomwhacker hangszerekkel is.

A tárlatvezetéseken számos kérdés is elhangzott, és a késő esti utolsó bejárásra is számos érdeklődő az intézményben maradt.

 

A felújítása miatti többéves szünet után a Múzeumok éjszakájához újra csatlakozó Kodály Intézet a június 21-i rendezvényre délután 6 és éjfél között tárta ki kapuit. Az összesen több mint ezer érdeklődőt az Intézet és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanárai, hallgatói és munkatársai vezették körbe, a hivatalos koncertek, vezetett épületlátogatások és kézműves foglalkozások mellett a látogatók spontán koncertjei és barátságos beszélgetések gazdagították a színes programot.

Az első koncertjén az Intézet tanárai, Darázs Renáta (ének) és Takáts Zsuzsanna (zongora) „Szerelem egy nyári éjszakán” címmel romantikus zeneszerzők – Schumann, Schubert, Mendelssohn, Debussy, Gounod, R. Hahn, Chausson, Satie, Liszt, Weil – érzelmes és érzékeny dalait adták elő, szerelemről, árulásról, vágyakról és (szentivánéji) álmokról.

 

 

 

 

 

 

 

 

Szekrényessy Csanád, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zongora tanszékének mesterképzésben résztvevő hallgatója a szólóestjén – a nagy cseh zeneszerző Martinu kevésbé ismert Bábok/Loutky sorozatán kívül – Liszt népszerű zongoradarabjaival kápráztatta el a közönséget.

Az este harmadik koncertjén a teltházas díszterem közönsége Kurtág és Haydn zongoraműveiből álló, csodálatosan összeállított, mélyen megható programot hallhatott Pajor Olivér Joakimtól, aki ugyancsak a Zeneakadémia mesterképzésben tanuló növendéke.

Az este az udvaron ért véget, Rajk Judit (ének) és Zétényi Tamás (cselló) duójának előadásával: Kodály, Ligeti és dall’Abaco szólócsellóra írt művei mellett középkori és kora barokk dalok is elhangzottak, a koncertprogramot Kurtág György Tandori Dezső szövegére írt három rövid dala zárta, amelyeket a közel 100 éves zeneszerző a két előadó számára komponált.

 

 

 

 

 

 

 

 

Mini meglepetéskoncertek is hallhatók voltak, az épületet bejáró túrák során – az este folyamán négy séta volt az intézet igazgatóhelyettese, Dr. Kéri Laura Zita vezetésével – a Kodály Intézet két MA-hallgatója, Arisa Kobayashi Arisa (hegedű) és Chau Tracy (zongora) Kodály Epigrammák című sorozatának részleteit adták elő. Az épületbejáráson a látogatók beléphettek zárt helyekre is, például a pincében található gépészeti helyiségekbe, valamint megtekinthették a régészeti bemutatóteret is, ahol a felújítás során az épület alatt feltárt középkori lakóház maradványai láthatók.

A Múzeumok Éjszakája egyik legsikeresebb, legegyedibb programja a frottázs-műhely volt. Ennek a művészeti technikának a gyökerei az ősi kelet-ázsiai, többek között a japán és kínai hagyományokból erednek, ahol feliratok másolására és egyedi nyomatok készítésére használták. A legismertebb technika a takuhon (拓本), amely papír alapú, száraz dörzsöléses módszer, amelyet a Kodály Intézet távol-keleti hallgatóinak és igazgatójának, Rajk Juditnak a segítségével sajátíthattak el a látogatók. Rajk Judit különleges eszközöket és papírokat hozott férje egykori műterméből, aki képzőművészként művelője volt ennek a sajátos grafikai módszernek, amelyben a láthatatlan láthatóvá válik egy könnyű papíron, grafit vagy szén segítségével.