TANULMÁNY-KÖTET JELENT MEG MUNKATÁRSAINK KÖZREMŰKÖDÉSÉVEL GRABÓCZ MÁRTA TISZTELETÉRE

2023. szeptember 27.

A De Franz Liszt à la musique contemporaine (Liszt Ferenctől a kortárs zenéig) című könyv Grabócz Márta, a Strasbourgi Egyetem tanárának több évtizedes zenetudományi munkája előtt tiszteleg, akinek kutatási területe Liszt Ferenctől egészen a kortárs zenéig  terjed. A Laurence Le Diagon-Jacquin és Geneviève Mathon által szerkesztett kötet három fő részre tagolódik: Liszt Ferenc: a zenei jelentés, a 20., 21. század zenéje, ami a korszerű zenetudomány főbb problémaköreit világítja meg, valamint ehhez kapcsolódik Grabócz Márta méltatása (Hommages címmel). 
A tanulmányok szerzői között a Liszt Múzeum igazgatója, Dr. Domokos Zsuzsanna, valamint Watzatka Ágnes kutató-munkatársunk is szerepel Rossana Dalmonte, Nicolas Dufetel, Patricia Ruiz, Christiane Bourrel, Laurence Le Diagon-Jacquin, Kaczmarczyk Adrienne, Bruno Moysan, Ester Pineda, Danièle Pistone, Eötvös Péter, François-Bernard Mâche, Mathieu Schneider, Julie Walker, Eero Tarasti, Robert S. Hatten, Françoise Catalaá, Kroó Katalin, Violaine Anger, Jean-Marie Jacono, Siglind Bruhn, Alessandro Arbo, Édith Lecourt, Matthieu Guillot, Grégoire Tosser, Geneviève Mathon, Jacques Amblard, Philippe Lalitte, Olivier Class, Pierre Albert Castanet mellett.
 
 
Grabócz Márta 1952-ben született Budapesten. Muzikológusi tanulmányait a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán végezte, PhD-fokozatot a Sorbonne-on szerzett 1985-ben, ugyanott habilitált 1993-ban. 1979-től az MTA Zenetudományi Intézet Zeneelméleti Osztályán dolgozott Ujfalussy József irányítása alatt, valamint 1986 és 1990 között a „Kísérleti zenetudomány” csoportban is. 1991-től oktat a Strasbourg II Egyetemen (Université Strasbourg II), 1995 óta professzorként. 2009 és 2020 között a Francia Egyetemi Intézet (Institut Universitaire de France / French Academic Institute) tagja volt. Kutatásai egyrészt a zenei narrativitás és jelentés problematikájára irányulnak Liszt Ferenc művészetében és a 19–20. századi zenében, másrészt kortárs zeneművek (Kurtág, Eötvös, Mâche Manoury stb.) elemzésére. Aktív tudományszervezői munkája központi személyiséggé avatja a zenei szemiotika nemzetközi kutatóközösségében, 2022 óta a MTA külső tagja.